Integritetspolicy

Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.
Vid frågor kontakta oss via mail, så återkommer vi så fort vi kan. Vi har en målsättning att besvara ditt ärende inom 48 timmar under arbetsdagar.

Integritetspolicy

LIVINGDECOR värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har.
Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
o Administrera ditt köp eller din beställning
o Kommunicera med dig i samband med köpet, t.ex. skicka orderbekräftelse och recensioner om ditt köp
o Skicka marknadsföring och anpassad information om produkter, din varukorg, tävlingar och events via e-post och sms
o Ge dig anpassad marknadsföring i digitala kanaler
o Hjälpa dig med kundserviceärenden
o Fullgöra rättsliga förpliktelser såsom ångerrätt, reklamation och följa bokföringslagen
Nedan hittar du mer information om hur och varför vi behandlar dina personuppgifter. Vi beskriver vilka rättigheter du har att påverkar vår behandling, t.ex. att du har du en rätt att invända mot behandlingen. Du kan t.ex. när som helst invända mot marknadsföring.
Vi beskriver även vad vi har för laglig grund för behandlingen och hur länge vi sparar dina personuppgifter.
Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?
LIVINGDECOR ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) när vi behandlar dina uppgifter för egna ändamål.
Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss på vår e-postadress support@livingdecor.se. Vår postadress är Eskilsgatan 1, 341 43 Ljungby.
Vilka har tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter behandlas främst av oss på livingdecor.se. Vi kommer dock att dela dina personuppgifter i enlighet med nedan.
o För att ha fungerande IT-system och bedriva vår verksamhet på ett effektivt sätt delar vi dina personuppgifter med våra IT-leverantörer. När vi delar dina personuppgifter med våra IT-leverantörer görs det endast för att de ska kunna fullgöra sina skyldigheter gentemot oss.
o För att administrera din betalning delar vi dina personuppgifter med vår betaltjänstleverantör. Om du väljer att betala via faktura/klarna kan betaltjänstleverantören dela dina personuppgifter med kreditupplysningsföretag för att bedöma din ekonomiska situation.
o För att leverera din beställning och hantera eventuella returer kommer vi att dela dina personuppgifter med den transportör som du väljer i kassan.
o För att hantera kundtjänstärenden delar vi dina personuppgifter med det företag som tillhandahåller vår kundtjänst.
o För att ge dig och andra potentiella kunder anpassad marknadsföring i digitala kanaler kommer vi att dela dina personuppgifter med den tredje part som tillhandahåller den digitala kanalen.
o Vi delar dina personuppgifter med de franchisetagare som bedriver verksamhet i våra fysiska butiker
o Vi delar dina personuppgifter med externa partners som hjälper oss att administrera vår marknadsföring via digitala kanaler

Hur kan du påverka vår behandling av dina personuppgifter?
I enlighet med dataskyddlagstiftning har du vissa rättigheter som du kan använda för att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs mer nedan.
Rätt att återkalla ditt samtycke och att invända mot behandling
Du har rätt att återkalla hela eller del av det lämnade samtycket till behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får effekt efter att återkallelsen ägde rum.
Du har alltid rätt att rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och anpassad marknadsföring.
Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Läs mer om vad en intresseavvägning innebär nedan. I vissa fall har du dock inte rätt att invända mot en behandling som grundar sig på en intresseavvägning, (t.ex. eftersom vi måste spara dina personuppgifter). Så är fallet om vi kan uppvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse på om personuppgifter som rör dig behandlas av oss samt information om den behandling som vi utför, t.ex. ändamålen med behandlingen och hur länge uppgifterna sparas. Du kan även få tillgång till personuppgifterna och få en kopia av de personuppgifter som behandlas av oss.
Rätt till rättelse
Du har rätt till rättelse av eventuella felaktiga personuppgifter som rör dig och att be oss komplettera ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering (rätten att bli bortglömd) och begränsning av behandling
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära radering av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om t.ex. personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlats för eller om du återkallar ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen.
Du har också rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om du t.ex. bestrider uppgifternas korrekthet eller om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt istället begär en begränsning av uppgifternas användning.
Rätt att inge klagomål till en tillsynsmyndighet
Du har alltid rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet.
Ett sådant klagomål lämnas med fördel till myndigheten i den medlemsstat inom EU/EES där du har din vanliga hemvist, där du arbetar eller där en överträdelse av gällande lagar och regler för dataskydd påstås ha förekommit. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är Datainspektionen. Den här rättigheten påverkar inte något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att be oss att överföra vissa av dina personuppgifter vi har om dig till ett annat företag (dataportabilitet).
Rätten gäller för personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och behandlingen sker automatiserat. Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.
Detaljerad beskrivning av hur vi behandlar dina personuppgifter
Här kan du läsa mer i detalj om varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar samt vilken den lagliga grunden för behandlingen är. Du kan även läsa om hur länge vi sparar dina personuppgifter.
Ändamål: För att administrera ditt köp
Behandling som utförs:
• Leverera dina produkter
• Genomföra betalning
• Skicka order- och leveransbekräftelse
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• Kontaktuppgifter (postadress, e-postadress och telefonnummer)
• Orderinformation (t.ex. vilken produkt som du har beställt)
• Betalinformation

Laglig grund:
Fullgörande av avtal
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra avtalet avseende ditt köp. Om uppgifterna inte lämnas har du inte möjlighet att genomföra ett köp hos oss.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas i tolv månader efter att dina produkter har levererats.
Utöver ovan behandlas dina personuppgifter, t.ex. till personnummer, även av betaltjänstleverantören Klarnaför att genomföra din betalning. Klarna är självständigt personuppgiftsansvarig för dina behandlingar och informerar dig separat om hur dina uppgifter behandlas.
Ändamål: För att skicka marknadsföring via e-post och sms
Behandlingar som utförs:
• Skicka marknadsföring och nyhetsbrev med erbjudanden och information via e-post och sms
• Skicka personligt anpassad marknadsföring så att du får erbjudanden och information som vi tror att du är intresserad av
• Skicka information om din varukorg om du har lämnat vår webbplats utan att fullgöra köpet

Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• E-postadress
• Telefonnummer
För anpassad kommunikation och påminnelse om din varukorg behandlas även:
• Surfhistorik
• Orderhistorik
Laglig grund:
Intresseavvägning
Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse av att skicka relevant marknadsföring till dig som är kund hos oss. Du har rätt att invända mot marknadsföringen när uppgifterna samlas in samt vid varje utskick.
Samtycke
Om du har registrerat dig för våra nyhetsbrev på vår webbplats eller lämnat ditt samtycke via e-post skickar vi marknadsföring med stöd av ditt samtycke.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas under ett år från genomfört köp med stöd av intresseavvägningen. Om du har lämnat ditt samtycke kommer vi att skicka nyhetsbrev tills avregistrerar dig från våra utskick eller på annat sätt invänder mot marknadsföringen.
Ändamål: Bjuda in dig till events och tävlingar
Behandlingar som utförs:
• Bjuda in dig till events och tävlingar
• Administrera din anmälan eller ditt deltagande i tävlingen
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• E-postadress
• Telefonnummer
• Geografisk placering

Laglig grund:
Intresseavvägning
Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse av att bjuda in dig som kund till events och tävlingar samt att administrera din anmälan och ditt deltagande.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas under ett år från genomfört köp.
Ändamål: För att administrera kundserviceärenden
Behandlingar som utförs
• Besvara och hantera ditt kundserviceärende via e-post, telefon eller sociala medier
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• E-postadress
• Telefonnummer
• Den information du lämnar, t.ex. ordernummer.
Laglig grund:
Berättigat intresse
Vår rättsliga grund för behandlingen är vårt berättigade intresse av att hjälpa dig med ditt ärende.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas i sex månader från det att ärendet är avslutat.

Ändamål: För att administrera en beställningar som görs i vår fysiska butik
Behandlingar som utförs:
• Leverera dina produkter
• Genomföra betalning
• Skicka order- och leveransbekräftelse
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• Kontaktuppgifter (postadress, e-postadress och telefonnummer)
• Orderinformation (t.ex. vilken produkt som du har beställt)
• Betalinformation
Laglig grund:
Fullgörande av avtal
Behandlingen är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet, d.v.s. för att kunna administrera och leverera den beställning som du gör i butik. Om uppgifterna inte lämnas har du inte möjlighet att genomföra beställningen.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas i tolv månader från genomfört köp.

Ändamål: För att hantera ångerrätt, reklamationer eller andra anspråk
Behandlingar som utförs:
• Hantera eventuell ånger av köp
• Hantera eventuellt reklamationsärende eller andra anspråk
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• Kontaktuppgifter (postadress, e-postadress och telefonnummer)
• Information från vår kommunikation med dig i samband med ditt anspråk (t.ex. information om den aktuella ordern)
Laglig grund:
Rättslig förpliktelse och intresseavvägning
Behandling är nödvändig för att vi ska agera i enlighet med konsumenträttslig lagstiftning och därmed följa en rättslig förpliktelse. Vi har även ett berättigat intresse av att kunna försvara oss mot ett eventuellt rättsligt anspråk.
Lagringstid:Uppgifterna behandlas från dess du inkommer med ditt anspråk och behandlas så länge processen avseende anspråket pågår.
Ändamål: För att följa bokföringslagen
Behandlingar som utförs:
• Följa bokföringslagstiftningen
Personuppgifter som behandlas:
• Namn
• Postadress
• E-postadress
• Betalningshistorik och transaktioner
Laglig grund:
Rättslig förpliktelse
Behandlingen är nödvändig för att följa tvingande lag, d.v.s. bokföringslagen.
Lagringstid: Uppgifterna behandlas i sju till åtta år i enlighet med bokföringslagen.
Intresseavvägningar
För vissa ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning som laglig grund för behandlingen. I intresseavvägningen har vi bedömt att vårt berättigade intresse av att utföra behandlingen väger tyngre än ditt intresse och dina grundläggande rättigheter av att inte få dina personuppgifter behandlade. Vad som är vårt berättigade intresse framgår i tabellerna ovan. Om du vill veta mer om hur vi har gjort den här bedömningen är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du i början av den här integritetspolicyn.

Din leverans steg för steg
1) Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.
2) Uppdaterad leveransinformation
Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt förväntat leveransdatum från vår leverantör. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.
3) Leveransbesked
När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.
4) SMS-avisering
Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.
Uthämtning hos ombud eller i butik
Oavsett om du hämtar hos ett ombud eller i butik så behöver du en giltig legitimation, samt det nummer som du fått i din E-post- eller SMS-avisering. Bud visar bådas legitimation. Paketet ligger hos ombudet eller i butiken i 14 dagar innan det returneras till vårt centrallager. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut.
Läs mer i våra köpvillkor

#livingdecor Instagram
Vi älskar att se dina bilder på våra produkter! Det kan hända att vi ber om lov att använda dessa bilder i marknadsföringssyfte i våra egna kanaler för att publicera dem på vår hemsida, i sociala kanaler så som Instagram, Facebook, Pinterest, blogg, nyhetsbrev, via butikskommunikation och kataloger samt övriga kommunikationskanaler.
Genom att besvara vår förfrågan med hashtaggen #livingdecor, godkänner du följande:
Du ger Livingdecor Sverige AB en icke-exklusiv och global licens till att använda samtliga bilder som du har svarat #livingdecor till att användas i marknadsföringssyfte i samtliga kommunikationskanaler.
Härmed intygar du att:
1. Du äger alla rättigheter till dina bilder.
2. Du har tillåtelse från alla eventuella personer som syns i dina bilder att överlåta rättigheterna häri.
3. Livingdecor Sverige AB inte kommer att kränka någon tredje parts rättigheter eller strida mot någon lag.
Härmed befriar du Livingdecor Sverige AB från alla skyldigheter att betala dig för användning av dina bilder och för de immateriella rättigheterna till dem i samband med ovan beskrivna användningsformer. Härmed befriar du och accepterar att hålla Livingdecor Sverige AB och alla personer som handlar för Livingdecor Sverige ABs räkning skadelösa för alla eventuella anspråk, krav och ansvarsskyldigheter oavsett art, i samband med användningen av bilderna enligt ovanstående beskrivning.
Om du vill dra tillbaka ditt samtycke att dela dina bilder med oss, behöver du kontakta oss och meddela oss detta.
Genom att svara #livingdecor så godkänner du alltså att du har läst och förstått ovanstående villkor. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor angående detta genom att maila till: info@livingdecor.se